Er zit muziek in de Urbanuskerk, eerdere concerten

Zondag 27 september bezochten bijna 100 mensen het door ons georganiseerde Jong Talent Concert 2015. Het was een prachtig concert van 15 jonge muzikanten op op piano, cello en viool.

De leerlingen van muziekdocenten
M. Saruwatari, H. Scheepers, E. Rosenkrantz,
L. Ish-Hurwitz, W. Miedema en Y. Viersen stonden garant voor een attractief en gevarieerd muziekprogramma. De entree was gratis dankzij een subsidie van stichting Sempeduca.

De aanwezigen waren zo enthousiast over het niveau van de muziek in combinatie met de mooie omgeving en prima akoestiek in de Urbanuskerk dat er gelijk goede ideeën ontstonden voor een Jong Talent Concert 2016. Wordt dus hoogstwaarschijnlijk vervolgd!

Het concert van 6 juli 2014 door Mitsuko Saruwatari, piano en Rik Huls, klarinet

Voor het laatste concert voor de zomervakantie was het duo Saruwatari/Huls uitgenodigd. Deze gerenommeerde muzikanten hadden een geweldig programma samengesteld waarvan je zou verwachten dat iedere Amstelveense muziekliefhebber en ook die vanuit de directe omgeving daarop zou afkomen. Heel jammer dat er maar zo weinig belangstelling voor dit concert was. De musici hebben hierop gereageerd met een fantastisch spel dat in de akoestiek van de Urbanuskerk goed tot zijn recht kon komen.
De sonate nr. 1 in F klein van Johannes Brahms waarmee werd geopend gaf het karakter weer van een componist in zijn laatste levensjaren. Het publiek kon genieten van een doorleefde uitvoering van deze sonate. Brahms, die al enige tijd niet meer had gecomponeerd, leerde de klarinetist Richard Mühlfeld kennen en deze kennismaking zette hem er toe aan het componeren te hervatten. Gelukkig dat dit is gebeurd en dat Brahms naast deze sonate nog verschillende stukken voor de klarinet in verschillende bezettingen schreef.
De pianiste Mitsuko Saruwatari verzorgde daarna een prachtige uitvoering van drie stukken uit het 2e boek Images van Claude Debussy. In “Cloches à travers les feuilles” klonk de kennismaking met het instrumentarium van de “Gamelan” door en ook die van de vallende herfstbladeren. Debussy hoorde de klanken van de Indonesische Gamelan tijdens de Parijse Wereldtentoonstelling van 1889. In het 2e deel, “Et la Lune descent sur le temple qui fut” werd de sfeer van het verdwijnende licht van de maan achter een oude tempel heel beeldend en subtiel gespeeld. In “Poissons d’or” hoorde je de goudkarpers zwemmen en spartelen en dat allemaal subliem weergegeven op de vleugel. Deze twee eerste composities pasten mooi in het tijdperk van de eerste jaren van de Urbanuskerk van de Nes. Het laatste stuk van deze middag betrof de Sonate voor klarinet en piano, opus 184 uit 1962 van Francis Poulenc. Deze componist die ook lid was van de “Groupe des six”, had veel belangstelling voor de muziek van zijn tijd en liet zich beinvloeden door de jazz uit Amerika. Dat was goed te horen in het 3de en laatste deel van dit werk. Het vuur spatte er vanaf. Dat was de klarinettist Rik Huls wel toevertrouwd, maar ook in de 2 eerste delen liet hij zijn instrument klinken zoals de componist het beslist bedoeld had. Beide muzikanten kregen een hartverwarmend aplaus van een klein maar aandachtig publiek.
Wat zou het fijn zijn als we hen nog eens konden uitnodigen en dat dan heel Nes a/d Amstel en ook het publiek van Amstelveen en omgeving het kerkgebouw zou vullen. Cultuur in welke vorm dan ook, maar zeker muziek, zou meer gewaardeerd moeten worden en men zou ook eens open moeten staan voor wat niet direct in de muzikale belangstelling staat. Het WK-voetbal of de begonnen zomervakantie kon geen excuus zijn om niet naar een mooi concert te komen.
Joop Quint, organisatie culturele activiteiten Stichting Vrienden Urbanuskerk Nes a/d Amstel.

Het Jongtalentconcert 25 mei 2014
Na alle voorbereidingen was daar dan eindelijk het Jongtalentconcert. Op deze prachtige zonnige zondag kwamen er 9 jongens en meisjes naar de Urbanuskerk om hun muzikale talent aan het publiek te tonen en te laten horen.
De verwachtingen waren natuurlijk hoog gespannen; op een heel rustige manier namen ze allemaal de tijd om zich nog voor het concert in te spelen. Tijdens het concert was het mooi om te zien en vooral te horen hoe ze met het grootste gemak het ingestudeerde werk uitvoerden. Met een gezonde concentratie werd ontspannen gemusiceerd.
Er was veel variatie te horen in de gekozen composities: de blokfluit met Jacob van Eyck en Georg Ph. Telemann, op de piano, Johann S. Bach, Frederic Chopin, Robert Schumann en Wolfgang A. Mozart. Verder Preludia van Johann S. Bach op het Adema orgel en een concertstuk voor twee violen en piano, dat speciaal voor deze gelegenheid voor de twee violistes uit Nes was gecomponeerd door hun leraar aan de Muziek- en Dansschool Amstelveen, Hans Scheepers; een première dus.

De leeftijd van de muzikanten varieerde van 8 tot 17 jaar en iedereen speelde naar zijn of haar beste kunnen. Het is frappant dat er vaak op zeer jonge leeftijd zulke hoge prestaties worden geleverd. Gelukkig brachten de muzikanten enthousiaste concertbezoekers mee en ze werden met een welverdiend applaus bedankt voor hun optreden.
Wat zou het mooi geweest zijn als er wat meer bewoners van Nes belangstelling toonden voor mooie muziek in hun kathedraal! Dit concert zou niet mogelijk geweest zijn zonder de medewerking van de ouders van de muzikanten en in enkele gevallen ook van familieleden. Van de medewerking van de Muziek- en Dansschool Amstelveen is ook dankbaar gebruik gemaakt.

Joop Quint, organisatie culturele activiteiten van de Stichting Vrienden Urbanuskerk Nes a/d Amstel

Foto: Didier Benoist

 

Concertserie 2013



Recensie Kerstconcert 15 december 2013
Op deze zondag had het publiek een ruime keuze uit kerstconcerten in Amstelveen en omgeving. Toch hadden een kleine 100 liefhebbers de weg naar de Urbanus gevonden. Voor deze gelegenheid was het kamerkoor Voci Vivaci uit de Haarlemmermeer gevraagd een concert te verzorgen.
De organist Peter Ouwerkerk, die vorig jaar september nog een orgelconcert in Nes heeft gegeven, is ook dirigent en sinds 2011 aan dit koor verbonden.
22 November j.l. verzorgde Voci Vivaci ook al een concert in Amstelveen, toen in de Kruiskerk. Daar werd toen zeer succesvol het Requiem van Gabriel Fauré uitgevoerd, aangevuld met drie stukken van de Engelse componist Herbert Howells. Twee van die Engelse stukken waren ook zondag 15 dec. te horen in het kerstconcert, vanwege hun voor de Adventtijd passende karakter. Het ging hier om de twee psalmmotetten: ‘Like as the hart desireth the waterbrooks’ en ‘O, pray for the peace of Jerusalem.’
Voor het kerstconcert werd voornamelijk geput uit het Engelse repertoire, dat een rijke bron is voor de vocale (kerst)traditie. Dat arrangementen van David Willcocks te horen waren mag geen verbazing wekken: zijn oeuvre is bijna onuitputtelijk op dit gebied. Voor het publiek was er gelegenheid om bij een viertal bekende liederen mee te zingen. Niet onvermeld mag blijven dat de bas/bariton Job Hubatka twee aria’s zong: ‘Grosser Herr uit het Weihnachtsoratorium’ van J.S. Bach en ‘The people that walked in darkness’ uit de Messiah van G.F. Händel. Ook nam hij enkele solo’s uit het verdere kerstrepertoire van het koor voor zijn rekening.
Een groot compliment verdient de jonge organist Jeroen Koopman die dit alles begeleidde en daarnaast nog soleerde in het ‘Dorische koraal’ van Jehan Alain. Het koor mag op een zeer geslaagd concert terug zien. Voci Vivaci, de dirigent, de solist en de organist ontvingen een terecht groot applaus.

 

Recensie concert 27 oktober 2013
Een muzikale ontmoeting Bovenkerk – Nes a/d Amstel
De afspraak voor het geven van een concert door de Muziekvereniging Bovenkerk dateerde al weer van ongeveer een jaar geleden. Dat leek ver weg, maar dan was zondag de 27ste oktober toch daar. Met een ruim 40-man-en-vrouw-sterk orkest was de Muziekvereniging Bovenkerk te gast in onze Urbanus: voor deze middag verruilden ze hun vaste stek in de schaduw van de Bovenkerkse Urbanus voor de Nesser Urbanus.
Na een flinke laatste repetitie voorafgaande aan het concert, om aan de (over-)akoestiek van het kerkgebouw te wennen, ging het concert om kwart over twee van start. Er was een programma samengesteld waarbij vrijwel alle facetten van de muziek die voor harmonie- en fanfareorkesten is geschreven of gearrangeerd aan bod kwamen. Geopend werd met een programmatisch muziekstuk “Of Castles and Legends” van Thomas Doss, gebaseerd op een Duitse legende. In “Divertimento” van Oliver Waespi waagde het orkest zich aan een stuk met een hoge moeilijkheidsgraad. Met dit werk hoopt het ensemble zich volgend jaar opnieuw te kwalificeren. Sinds 2011 is het opgeklommen tot de 1ste divisie.
Van een andere bekende componist in de Hafa-wereld, Bert Appermont, werden “The Awakening” en Noah’s Ark gespeeld. Ook in deze stukken werden de muzikaal verbeelde onderwerpen in verschillende instrumentcombinaties helder en overtuigend neergezet.
Een Nederlandse componist die zeker niet op het programma mocht ontbreken is Johan de Meij. Deze alom geprezen componist won de Prijs Nederlandse Blaasmuziek. Van hem klonken het arrangement op het welbekende “Exodus”-thema en zijn eigen compositie “Klezmer Classics”. In deze op Joodse thema’s gebaseerde muziek konden de diverse formaties in het orkest en voornamelijk de klarinetten zich van hun beste kant laten horen.
Met “Navigation Inn” van Phillip Spark werd dit concert afgesloten. Na dit werk, genoemd naar een populaire ontmoetings-plaats voor muzikanten, konden orkestleden en bezoekers nog gezellig napraten onder het drinken van een glas. De Muziekvereniging Bovenkerk kan terugzien op een zeer succesvol concert. De bezoekers van dit concert onderstreepten dit met een hartelijk en ovationeel applaus. Wie weet komen ze in een van de volgende seizoenen van onze concertserie terug. Daarvoor is het wel van belang dat wij ons gesteund weten door een grote groep van enthousiaste vaste bezoekers. Voor wie er was: neem bij een volgend concert familie, vrienden en kennissen mee voor een mooie muzikale middag.


Recensie concert 22 september 2013
Orgel/blokfluitconcert duo Havinga en Groenleer
Het concert kon niet mooier beginnen!: één blokfluit vulde de hele ruimte met “Comagain” uit Der Fluyten Lusthof van Jacob van Eyck (1590-1657). Wie nu nog denkt dat blokfluitspelen saai is had dit moeten horen. Hierna was het orgel aan de beurt. De no. 2 Impromptu uit 24 Piëces de fantasie, troisiéme suite, op. 54 van Louis Vierne (1870-1937) liet de mooie zachte stemmen van het orgel goed tot zijn recht komen. Bij de drie volgende werken van respectievelijk Matthew Locke (1621-1677), Wolfgang A. Mozart (1756-1791) en Joseph Haydn (1732-1809) speelde het duo samen. Hiervoor was het wel noodzakelijk dat de blokfluitiste zich bij de speeltafel van het orgel voegde voor een optimaal samenspel. Het was verbazend hoe goed de verschillende fluiten die werden bespeeld in harmonie klonken met het orgel.
Heel spannend werd het in de improvisatie waarin de blokfluit het opnam tegen het orgel. Heel knap hoe beiden hierin hun eigen weg zochten en daarin een klimaks bereikten. Een orgelconcert zonder Bach is bijna ondenkbaar en in de Contrapunctus I en XIV vonden het orgel en de blokfluit elkaar op wonderbaarlijke wijze. Waar waarschijnlijk iedere orgelliefhebber op zat te wachten was orgelspel in zijn volle omvang. Met de Sonata da chiesa van Hendrik Andriessen (1892-1981) sloot Matthias Havinga dit concert glorieus af. Er was een redelijke belangstelling voor het concert, waaronder de enkele vaste bezoekers uit de Nes. Wat wel opvalt is dat onder de aanwezigen duidelijk mensen zijn die kijken wat het concertaanbod in de omgeving is en de moeite nemen de reis naar Nes te ondernemen. Wat zou het fijn zijn als meer Nessers de concerten eens komen bezoeken. Dat zou zeker mogen bij concerten waar zeer gerenommeerde muzikanten, zoals Matthias en Hester, komen spelen. Zij genieten bekendheid in binnen- en buitenland. Het was zeker bijzonder dat zij op onze uitnodiging om in de Nes te komen spelen wilden ingaan.

Recensie concert 17 maart 2013
Concert van Het Apollo Ensemble - 17 maart 2013
Voor het eerste concert in de concertserie van dit jaar trad het internationaal vermaarde Apollo Ensemble aan. Dit ensemble slaat sinds 1992 haar muzikale vleugels landelijk en internationaal uit, van de Verenigde Staten van Amerikan tot aan Rusland toe. De Stichting Vrienden van de Urbanuskerk was dan ook zeer vereerd met de komst van dit ensemble naar de Nes.
Afhankelijk van het gekozen repertoire treedt het Apollo Ensemble in wisselende formaties op.
Voor het concert in Nes a/d Amstel was de keuze gevallen op 3 van de 12 Parijzer Kwartetten van Telemann en dat betekende in dit geval de volgende samenstelling: clavecimbel (Marion Boshuizen), traverso (Marion Moonen), viool (David Rabinovich) en viola da gamba (Ivanka Neeleman).
Georg Philipp Telemann (Maagdenburg 1681-Hamburg 1767) componeerde een omvangrijk repertoire: meer dan 100 oratoria, 50 passionen, 40 opera’s, kamermuziek, 200 ouvertures, kortom te veel om op te noemen. Hij was een tijdgenoot van en bevriend met Johann Sebastiaan Bach. Lange tijd is zijn muziek ondergewaardeerd geweest, maar daar is gelukkig verandering in gekomen.
Achtereenvolgens werden door het Apollo Ensemble de kwartetten nr. 4, 9 en 12 gespeeld. Deze drie werken kenmerken zich door zowel virtuositeit als bescheidenheid. Het relatief kleine volume ligt ten grondslag aan het gebruik van zogenaamde oude instrumenten (of kopieën daarvan). De viool en de viola da gamba bijvoorbeeld zijn voorzien van darmsnaren.
Alle drie de werken bestaan uit verschillende onderdelen waarin de instrumentalisten beurtelings hun kwaliteit konden tonen, afgewisseld met de passages waarin het volledige ensemble op buitengewone wijze blijk gaf van zijn muzikale gedrevenheid. De waardering voor het concert was hoog, het aantal bezoekers was dat jammer-genoeg niet, dit laatste was buitengewoon spijtig voor de musici, de Vrienden van de Urbanuskerk, maar vooral voor de thuisblijvers, die hebben iets moois gemist!